Login

Lost password?

New to site ? Create an Account

Register by invitations only

Ask for invitation


Already have an account? Login

Forgot Password


Back toLogin

ازاى تقيس نجاح الـcontent

إزاى تقيس نجاح الـcontent ؟

خلينـا نفترض إنـك، وبعد مجهـود جبار بذلته عشـان تقدر تحدد وتفهـم الـ Personas بتوعك ونـوع الـ Content اللي بيستهدفهـم خلال الـ Journey اللي بيعدّوا فيها قبل ما يقرروا يتعاملوا معـاك، ابتديت أخيراً تنجح إنـك تعمل Content شكله حلو وشيـك، و Designs جميلة النـاس بتحبهـا وبتعملها Share وبقى عندك حجم Fans، منافسينك بيحسدوك عليه و Videos لطيفة بتوضح قد إيه إنت جـامد.

زي ما اتكلمنـا قبل كدة على هدف الـ Content عـامة والـ Strategy بتاعته خاصة.. الهدف بتـاع الـ Content لازماً حتماً ولابد يخدم الهدف اللي هو مكتوب عشـانه.. يبقى السؤال اللي المفروض تسأله لنفسك قبل أي POC بتكتبهـا، هو: إزاي الـلي أنا بكتبـه ده بيخدم الـهدف اللي هو مكتوب عشـانه؟

وعشـان تعرف تجاوب على الموضوع ده لازم تربط كل نـوع Content بالهدف منه، فكـان لازم اتكلم عن أنواع الـ Content اللى خارجة من تحت إيدك وإيـه الهدف منهـا عشـان نحاول ننظم الموضوع على قد ما نقدر،.

الـ Attractive Content

لمـا بنيجي نتكلم عن الـInbound Funnel وازاي المفروض تشتغل على كل الـ Channels بتاعتك عشـان تقدر تـ Attract أكبر عدد ممكن من الـ Target Audience بتاعك.. فإحنــا هنـا وش بنتكلم عن الـ Attractive Content!

الــ Attractive Content هدفـه إنـه يوصل لأكبر عدد ممكن من الـ Target Audience ويقدر يلمس حاجة مهمة عندهـم في حياتهم أو شغلهم وبالتالي المفروض يحللهـم مُشكلة أو يلبى احتياج هما فى أمس الحاجة ليه.

ملحوظة عالمـاشي عن الـ Virals: للي مايعرفش المصطلح فهـو أي Content سواء فيديو أو الـ meme أو hashtag الخ… بينتشر بين النـاس بشكل كبير جداً وبسرعة وليك في الموضوع ده أمثلة كتير قوي.. الـ Viral ده ممكن يبقى مثــال كويس على الـ Attractive Content لو الهدف إنـي أوصل لكل النـاس وده غالباً بيبقى في حالة شركات الـ FMCG من أول معجون الحلاقة بقى مروراً بالـ Cola لـسبراي العرق لزيت الطبخ وهكذا.. لكن هل الموضوع مفيد لو أنا شغـال على Target niche معين؟ لو إجابتك أه يبقى حاجة من الاتنين يا إمـا إنت P&G فهنــا يتلغي الشرط بتـاع الـ target niche 🙂 يـا إمـا إنت لسـه مبتفكرش Inbound ومكـانك مش هنـا خالص.

الهدف من الـ Attractive Content إنـه يوصل لأكبر عدد ممكن من الـ Target Audience، يعنـي مش أي Audience.. الانتشار حلو مفيش كلام.. بس صدقنـي مش في كل الأحوال.. بمعنـى إنـك لو وصلت لعشر بني آدمين مستهدفين تقدر تركز معـاهم وتوفرلهـم الموارد اللي عندك عشـان تخدمهم بشكل أحسن.. ده أفضل بكتير من لما توصل لخميسن بني آدم تصرف عليهـم نفس المجهـود ومش عارف مين منهـم هيخدم أهداف الـ business بتاعك أصلاً. الموضوع ده تقدر تقيسه بسهولة من نـوع الـ traffic اللي حاصل على الـ Content بتاعك.

ويقدر يلمس حاجة مهمة في حياتهم أو شغلهم، الكلام ده ممكن تقيسـه بسهولة في الـ Engagement سواء على تعليقات الـ Blog أو الـ Social Media وتقدر تقيس هل فعلاً الـ Community بتاعك بيستفيد ولا بس معجب بيك وبالكلام اللطيف اللي بتقولهولوا.

وبالتالي المفروض يحللهـم مُشكلة، حجم الاستفادة اللي الـ community بتاعك استفادها لازم تحاول تقيسهـا والموضوع مش سهل قوي إنمـا ممكن عن طريق كذا حاجة.. أولهـم وأكثرهم سذاجة 🙂 هو هل الشخص اللي بيشوف الـ Content بيرجع تاني ولا بيقرا ويمشي؟ الـ Bounce rate إيه أخباره؟ نسبة النـاس اللي بتجيلك من الـ Search Engines عاملة ازاي؟ نسبة الـ Subscribes والـ Unsubscribes أخبارهـا إيه؟

الـ Converting Content

ده نـوع الـ Content اللي بيحـول النـاس اللي متعرفهـاش (واللي بالنسبالك مجرد أرقـام في الـ Analytics) لنـاس تعرف معلومـات عنهـا وأبسط المعلومـات دي هو الإيميل.. النـوع ده من الـ Content بيخلق نـوع من الصداقة المبدئية بينـك وبين الـ Lead وبيخليك تقدر تتواصل معاه تاني مش تستنــاه هو اللي يجيلك.

أمثلة الـ Converting Content كتير أولهـا الـ Subscriptions للبلوج، أو الـ Landing Page اللي شايلة Ebook أو Whitepaper أو الفيديو.. ولو فرضنـا إن أول خطوة إنت مشيت عليهـا صـح يبقى مش محتـاج تقيس هنـا حاجة أكتر من الـ Conversion Rate، واللي بيأثر فيه أكتر من عـامل زي نـوع الـ Content نفسه، والصرف اللي هتصرفه على الـ Content ده عشـان يوصل للنـاس، وطريقة الإستهداف وهكذا..

لو الـ Quality بتاعت الـ Leads اللي جيالك ضعيفة – بمعنـى إن فرصة تحويلها لـ Sales Opportunities ضعيفة – يبقى في غلط حـاصل في الخطوة الأولانيـة.. محتاج ترجع خطوة كمـان. ولو الـ Quality مش ضعيفة وبرضـه مش بتتحول لـ Opportunities يبقى في مشكلة في الخطوة اللي بعد دي.

ملحوظة: الـ Conversion ممكن يحصل في الـ Attractive Content عـادي جداً إنمـا الفرق الأساسي إن الـ Conversion Content بيـ Convert النـاس عند مرحلة أعلى أو بمعنى أصـح Quality أعلى أو بمعنـى أوضح احتمالية إنهم يشتروا أعلى.. والـ Attractive Content هدفـه الرئيسي باين في إسمـه.. الـ Attraction 🙂 !

الـ Closing Content

طبعاً ده الـ Content اللي هدفـه إنـه يخلي الـ buyer يقرر يتعـامل معـاك.. وممكن يتراوح من Case Studies لـ Free Consultations لـ Free Demos أو Coupons..

أنـا مش قاصد أجري في آخر جزء ده، مع إن الصيـام عامل شغل عالي معايا والله وهموت على فنجان قهوة 🙂 إنمـا الفكرة بصراحة بسيطة هنـا جداً.. وجزء كبير منهـا مُعتمد على الـ Sales اللي المفروض يبقى عندهم خلفية عن اللي بيحصل بشكل عـام وعن الـ Inbound Sales بشكل عام برضه وعن الـ Funnel اللي مشي فيهـا الـ Lead قبل ما يجيلو بشكل خـاص جداً.

تقدر تقول على الـ Closing Content نـاجح ببسـاطة لمـا الـ Lead يقرر يتعامل معـاك.. يقرر يديك فرصـة.. “يقرر بس” مش لازم يشتري. مش بهرب من المسئولية والله.. بس صدقنـي قرار الشرا ده مرهـون بحاجات كتير جزء كبير منهـا ليه علاقة بالـ Sales والـ business development والجزء ده بيكبر أكتر لو بنتكلم عن شركات الـ B2B. وموضوع إنـك تقيس نجاح النوع ده من الـ Content على المبيعـات مباشرة فإنت كدة بتعذب نفسك شوية.. هو مش غلط.. إنمـا ده في حالة إنك عندك خلفية عن كل العوامل التانية اللي ممكن تأثر عالموضوع ده.. فاهمني؟

لو الـ Leads مقررش أو حتى أبدى نية إنه يتعـامل معـاك.. يبقى في مشكلة في الـ Closing Content .. الاحتمالات كتير مقدرش أحصرهـا.. إنمـا أهمهـا جودة الـ Content نفسـه.. وهل على نفس مستوى التوقعات اللي إنت بإيدك بتبنيها في دماغه بقالك فترة ولا لأ؟ السبب التـاني المُهـم هو جودة المُنتج أو الخدمـة نفسهـا.

الـ Nurturing Content

الـنوع ده هو أي Content معمول عشـان العلاقة بينك وبين الـ Community بتاعك تفضل موجودة.. سواء عملاء أو لأ.. سواء بيفكروا يبقوا عملاء أو لأ.. طالمـا هم في الـ Target Audience.. يبقى الـ nurturing واجب عليك..

نـوع الـ Content ده جزء كبير منـه شبه الـ Attractive Content .. وممكن كمـان يـ Attract نـاس جديدة عـادي جداً.. الفكرة بس إنـك باستخدام الـ Content ده بتحاول تقول للـ Leads بتوعك.. إنك مش نـاسيهم.. وإنـك مش عشـان مقررتش تتعامل معايا يبقى أنفضلك.. وبتقول للـ Clients بتوعك.. إنك في وسط مانت بتحاول تجيب Clients تانيين إنتو هتفضلوا الـ Center بتاع دايرة اهتمامي ومش معنـى إنكم إشتريتوا خلاص إني أنفضلكوا يعني.. إحنـا بينـا علاقة قايمة على الاهتمام والشراكة المستمرة.. الـ Nurturing Content ناجح طول ما الـ Audience بتاعك بيتكلم عنك كويس وطول ما الـ Word of Mouth في صالحك.. وطول ما أنت بتعرف توصل للـ Circles بتاعت الـ Audience بتاعك اللي إنت مش عارف توصلها من غيرهـم.

لو ده مبيحصلش.. يبقى عندك مشكلة.. وغالباً مش هتبقى مشكلة كبيرة لو إنت مـاشي صح من الأول.. لأن زي ماقلتلك.. نـوع الـ Content ده إنت بتعمله بالفعل إنمـا محتاج بس توجهـه بطريقة صح تخدم هدف المرحلة دي.. وهنـا بييجي دور الـ Personalization والـ Automation والكلام اللطيف ده.

الخلاصة:  كل نوع content ليه KPIs و analytics مختلفة، لو عايز تتدرب على ملاحظة الـanalytics عشان تعرف كل نوع content تبصله ازاى و تقيسله ايه املى الـform دي و احنا هنبعتلك content و الـanalytics بتاعته و تناقشنا فيه عشان تعرف تقيس نجاح الـcontent لما تحققه 😀 😉

 By: Farmawi

Reviews

  1. islam adel mohamed

    عندى فكرة شغال عليها من زمان من حوالى 4 سنين
    الفكرة عبارة عن انى علشان اجيب عملاء مستهدفين صعب جدا ولازم احدد ميزانية محترمة ولو انا شركة صغيرة ومنتجاتها مختلفة ومحتاج كل منتج وناس مستهدفة
    بدأت بعمل صفحة بسميها )صفحة اعلانات او حنفية مية
    بشتغل عليها بنظام التسويق فيروسى ناس مش مستهدفة بس على الاقل ناس مشتركين فى ميول بنسبة 50%
    وبدأت انشاء صفحات متخصصة كل صفحة للمنتج معين
    الصفحة الحنفية فيها 250000 عضو
    صفحة متخصصة مثلا فى الافراح اصبحت 30000 عضو
    صفحة كورسات افراح اصبحت 60000 عضو
    الفكرة
    ان ان كل صفحة بتصاد عملاء بتاعتها عن طريق نشر بوست متخصص فى صفحة الاعلانات واللى مهتم يدوس على لينك
    يدخل يلاقى اللى عاوزوة
    لو مهتم هيعمل action على موقع
    ويتصل او يعمل application
    ..
    كتير ناس قالتلى ان دة غلط
    ممكن حابب تشاركونى رأى وتيلغونى او تكلمونى اعرف اخطاء او مفروض اعمل اية
    01112621211

    Replay
  2. Mohamed

    احنا محتاجين التطيبق بتاع الكلام دا مش مجرد نظريات
    لان الواقع مختلف تمام فى التطبيق عن الكلام

    Replay
    • Faramawi

      أكيد عندك حق..ده اللي احنـا بنحـاول نعمله دايماً .. وكتير ندخل الكلام بتاعنـا في حيز التطبيق زي اللي بيحصل دلوقتي لو إنت متابع الـ Campaign بتاعت “إزاي”.. شـوفهـا قولي رأيـك فيها.

      Replay
  3. Ahmed mostafa

    مفهمتش حاجة من كتر المصطلحات الجديدة

    Replay
    • Faramawi

      لو المقال نفسـه إنت مش فـاهمـه.. يبقى مكانك مش هنـا يا أحمد 🙂 ممكن ترجـع خطوة تقرا عن الـ Conversion.. وبعدين ترجع هنـا..
      لو مشكلتـك بس في المصطلحـات .. دور عليهـا.. ولو لسـه مش مفهـومة.. أنا هنـا أهو 🙂

      Replay
  4. Khaled

    thanks 🙂

    Replay
    • Faramawi

      welcome 🙂

      Replay
  5. ازاى تختار SEO Course in Egypt

    […] عارفين ان الـContent هو اساس كل حاجة، واتكلمنا فى ازاى نعمله كتير، بس […]

    Replay
  6. Nesrine

    Informative. Thanks 🙂

    Replay
    • Faramawi

      تعالي كل يوم 🙂

      Replay

Write your review