Login

Lost password?

New to site ? Create an Account

Register by invitations only

Ask for invitation


Already have an account? Login

Forgot Password


Back toLogin

الـcontent حاجة والـcontent marketing حاجة تانية، ومش كل content marketing بيكون معمول بفكر الـinbound، فلازم تربط الـcontent بالـmarketing بالـinbound

الـContent Marketing بطعم الـInbound

“اكتب..علشان  تتفهم، إتكلم .. علشان تتسمع”

في العصر الحديث للـ Digital Marketing وخصوصاً فترة إنتشار الـInbound Marketing بدأ التركيز يزيد على واحد من أهم مكونات الـinbound marketing وهو بالنسبالي فن ومش مجرد جزء عادي،

الفن ده هو الـContent Marketing. من أكثر الحاجات اللي ممكن تأثر على الـBusiness بتاعك بشكل إيجابي لو إستخدمته صح، تعالوا  نقول الموضوع ده بدأ إزاي؟

تعالوا  نقول الموضوع ده بدأ إزاي؟

من سنين مش كتيرة،  الـInbound Marketing بدأ يقدم Methods جديدة و Strategies مختلفة تماماً تقِدر من خلالها تـعمل Marketing  للـBrand بتاعك في الـ”Digital era”،

الـOutbound Marketing كان بيوصل الرسالة بطريقة عشوائية عن طريق إنه بيعملها Pushing out لعدد كبير من الـ masses،

أما الـInbound Marketing بدل ما يكرر نفس اللي كان بيعمله الـOutbound، بدأ يركز على تلبية إحتياجات الجماهير والعملاء المحتملين وكان لازم يبقي فيه شئ يخلي الـBrands  تتواصل مع الـTarget Audience، ويقدروا من خلاله يعملوا Pitching للأفكار بتاعتهم على الـPlatforms المختلفة،

الحاجة دي هي الـContent Marketing، الفن اللي قدر في فترة قصيرة يغير شكل الـOnline Marketing والـInbound Marketing وقِدر يِوصل رسائل الـBrands  ويفيد الجمهور ويعلّمهم Value حقيقة في شكل أسرع وأسهل وبتكلُفه أقل.

قبل ما نبدأ نتعمق شوية في موضوع الـContent Marketing وأهدافه وإزاي تقدر تِقدمه أو تِنتجه في أبسط شكل، لازم نِفرق بين 3 مصطلحات فيهم لبس كتير جداً ، وهما Content Marketing Vs Content Vs Copywriting

المصطلحات الثلاثة اللي فاتت دي، مرتبطين ببعض بشكل كبير لكن هما بالتأكيد مش مصطلح واحد، خلينا نبدأ نتعرف عليهم واحد واحد.

نبدأ بالـContent :

هو المحتوى أو الـContent بشكل عام، أي Content بتنتجه سواء Videos أو Article الخ.. ده إسمه Content  وفي بعض الأحيان بيطلق على عملية كتابة المحتوى نفسه، وكلنا بنعمل Content بشكل دائم ومستمر حتى لو الـContent ده في صور مختلفة وبيختلف من شخص لشخص تاني ومن تفكير لتفكير تاني.  وأكيد الـContent هو الـBase بتاع الـContent Marketing.

الـCopy writing:

فيه مبادئ كثير ممكن تتماشى مع الـCopy writing والـContent Marketing زي مثلاً إنك تكتب Headlines وتكون فيها ال4U’s على سبيل المثال واللي هما ( urgent, Unique, useful. ultra-specific)

الـCopy writing  ده هو الجزء الأهم من فن الكتابة بشكل عام، هو من وجهة نظري فن إستخدام الكلمات، إنك تكتب Copies الغرض الأساسي منها إنك تـPromote الـproduct بتاعك ،  زي الـCopies بتاع الـWebsites والـLanding Pages الخ.. كل ده بيعتمد على الـCopy writing في كتابته، كمان الـ  Copy writing من الحاجات اللي مهمة جداً في تجربة المستخدم (UX) وده لأن الـWords ليها تأثير كبير على الـReaders او الـUsers بشكل عام.

بالنسبة للموضوع الأساسي بتاع الـArticle ده واللي هو الـContent Marketing  

فهو ليه أكثر من تعريف، من أهم التعريفات دي هو التعريف بتاع Neil Patel في الـContent Marketing Guide :

– It is a strategy of producing and publishing information that builds trust and authority among your ideal customers.

– It is a way to build relationships and community, so people feel loyal to you and your brand.

– It is a strategy for becoming recognized as a thought leader in your industry.

– It is a way to drive sales without traditional “hard sell” tactics

التعريف ده بيقول إن الـContent Marketing هو الـStrategy بتاع إنتاج ونَشر Content و Information تقدر من خلاله تـEngage مع الـIdeal Customers ، وهو الـMethod الأفضل لبناء الـRelations بينك وبين الـCustomers أو الـAudience ، كمان هو  الـStrategy الواضحة اللي بتنظملك وبترسملك الطريق اللي هتقدر تبقي من خلاله Thought leader في مجالك.

الـContent Marketing هو علم كبير وفن في نفس الوقت، مفيش حد يقدر يلخصهولك في مقال واحد، ولا حتى كتاب يكفيك شرح في العلم الممتع ده.

أهم جزء في الـContent Marketing هو الـStrategy اللي هتبدأ على أساسها تعمل الـContent. الـStartegy دي هي الأساس والكل في الكل. الـArticle دي هتكلم فيها بشكل ملخص شوية عن:

  • ليه لازم تعمل Content Marketing صح؟
  • أهم مميزات الـContent Marketing لأى Business
  • وكمان إزاي تبقي Super في الـContent Marketing؟

تقدر دلوقتي تجيب جردل الـNescafe وتيجي. جيت ؟ يالا بينا.

ليه الـContent Marketing مهم أوي كدا ؟

أقدر أرد على السؤال ده في 3 نُقط بسيطة كالتالي:

Content Marketing Targets an Interested Audience-1

الـContent Marketing هو أكثر وسيلة Effective تقدر من خلالها توصل لـلـTarget Audince، لأنك ببساطة لما بتعمل Content صح (وده هو المقياس) الـInbound Content Marketing هيبدأ بشكل مباشر في تحقيق التوقعات بتاعتك، ممكن في Flowchart بسيط كدا أوضح لكم إزاي الـInbound Marketing بيوصل أو بيـReach الـ Target Audince بتوعك:

شخص عنده مشكلة أو قضية معينة أو عايز يعرف Information أكثر عن topic معين

                                                            ↓

شخص قدر يلاقي الـWebsite بتاعك ودخل عليه

                                                            ↓

بدأ يتعلم من الـContent اللي موجود في الـWebsite عندك (واللي تم إنتاجه بناءاً على الـContent Marketing Startegy) إزاي يقدر يحل المشكلة دي أو يعرف أكثر عن الـTopic اللي هو مهتم بيه.

                                                            ↓

الشخص ده هيرجعلك تاني، لأنك قدمتله Value حقيقة وحولته من مجرد شخص Stranger لـVisitor،  وهيبدأ يـIntreact ويـEngage معاك وياخد أكبر قدر من الـKnowledge اللي عندك For Free، زي إنه مثلاً يـSign up في الـNewsletter ويبدء يـinteract مع الـE-mails اللي بتوصله منك، وفي الحالة دي الRelations بتاعتك بالشخص ده، بتبدأ تزيد بشكل مستمر لحد ما يتحول من Visitor عادي لشخص Lead ومهتم بيك جداً أو بالـBrand بتاعتك، وعايز يتعلم منك أكثر ويبدأ يشوفك إنك أفضل حد في مجالك (Thought Leadership)

                                                           ↓

الشخص ده بيبدء يتحول من Lead لـCustomer،  ويبدء يكسر حاجز المخاطرة ويشتري منك فعلاً .

ولحد كدا إنت بتبقي فعلاً حققت واحد من أهداف الـBusiness بتاعك. وده بسبب إنك قدرت تفيد الشخص ده وتقدمله Value حقيقة وFor Free وساعتها لما يبدأ يهتم بيك أكثر ويحب يعرف عنك أكثر، ويحصل ده بالفعل، هتبقي إنت وصلت لمرحلة الـThought leadership وإنه بقي شايف إنك The Best  في مجالك، وبالتالي هتكون أنت الـChoice الأفضل لما يجي يشتري خدمة إنت بتقدمها.

لو جينا نبص للـFlowchart اللي فوق ده، هنلاقي إن الـContent Marketing كان جزء رئيسي من كل خطوة، من بداية ما الشخص بدأ يـSearch في الـEngines المختلفة لحد ما يوصل للـContent اللي موجود في موقعك واللي بالطبع Related بالـTopic اللي هو بيـSerach عنه، لحد ما يبدأ يقرأ الـContent ده ويبقي Interested أكثر بالمحتوى اللي إنت بتقدمه والـValue اللي إنت بتضيفها لحياته الخ… كل العملية دي بتعتمد في المقام الأول على الـContent Marketing.

Content Marketing Costs Less over Time-2

في أغلب الحالات الـContent Marketing تكلفته بتقل بمرور الزمن، الـContent Marketing في البداية ممكن يبقي من أكثر الأساليب والأجزاء المكلفة في الـInbound Marketing بشكل كامل، لكن مع مرور الوقت، بتبقي الماكينة بتاعتك “Content Machine” شغالة بالفعل والـStrategy محطوطة وعارف إزاي هتقدر تشغل الـMachine دي، كل اللي عليك بقا إنك بتحط الـOil في الـMachine  علشان تشتغل وتطلعلك Content إبن ناس.

الـContent مش بيموت تقدر بشوية فن وإبداع تعمله Recycling ترجعه أفضل من الأول بمراحل، كمان الـContent دائماً بيزود من رصيدك اللي قدمته للناس والـValue الحقيقة اللي ضفتها لحياته.

Content Marketing Cost-Effective-3

كل جنيه هتصرفه على الـContent Marketing هيرجعلك أعلى بكتير، علشان كدا الـContent Marketing الـCost بتاعته Effective جداً، وبتقدر على المدى البعيد تحقق ROI عالي، وتشوف فيه ثمرة مجهودك الحقيقة، الناس دايماً بيحبوا اللي بيفيدهم ويقدملهم Knowledge حقيقية، وبيقدروا العلم والـExperince  جداً.

حاول دائماً تشوف الـAudience بتوعك عايزين إيه وإستلهم أفكار الـContent بتاعك من طلباتهم، وتابع الـFeedback بتاعهم عن قرب أوي ، علشان تقدر تشوف إنت ماشي صح ولا غلط وكمان تحدد هل اللي إنت بتقدمه ده ليه قيمة ولا لا.

إزاي تبقى Super Content Marketer ؟

أوعى تكون مستنى مني الوصفة السحرية، والكام كلمة اللي هتقرأهم وبعد كدا تبقي Super بجد؟ الموضوع مش كدا خالص، وأنا بصراحة مش عايزك تلتزم بحاجة معينة، شوف الصح وإعمله ! الكام سطر الجايين دول، فيه كام نصيحة بسيطة حاول تاخد بالك منهم وإنت بتعمل الـContent Marketing Strategy علشان تقدر تعمل Content Marketing في أجمد شكل ممكن !

1-Explain Why

قبل ما تعمل أي حاجة إسال نفسك، إنت بتعملها ليه؟ إيه الـGoals اللي عاوز تحققه من الحاجة دي، متعملش Content لمجرد إنك تعمل Content أو لمجرد إنك عندك Knowledge وفاهم. حاول تخلي أكثر سؤال بتسأله لنفسك وإنت بتعمل Content هو “ليه” ليه أنا إخترت الـTopic ده بالذات؟ وليه الـType ده هو الأنسب؟ وليه الـChannel دي هي الأفضل ؟ ليه الـAudience المفروض يقرأ الـContent ده ويبقى مهتم بيه ؟ كل ده هيساعدك “تبدع” في الـContent اللي انت بتعمله.

2-ركز على الTarget Audience اللي عاوز تعملهم Atrraction

لما بتيجي تعمل Content Marketing بيكون من أهدافك إنك توسع الـBase بتاع الـCustomer اللي عندك وكمان تجيب عملاء جدد، لازم تعرف إزاي هتقدر تـConnect مع الجمهور بتاعك ومن الآخر الجزئية دي هي أساس الـContent Marketing Strategy

إعرف كل حاجة ممكنة عن الجمهور بتاعك، وحاول تعمل Zoom-in على قد ما تقدر، هما بيحبوا إيه ؟ عايزين يعرفوا إيه ؟ إيه المشاكل اللي بتقابلهم؟ إجابتك على الأسئلة اللي زي دي هي أول خطوات النجاح.

3-ركز على الـContent Integrity

أكيد الـConsumer بتاعك ذكي، وهيعرف يفرق بين الـContent الصح والـ “أي كلام” ، الـContent اللي هدفه إنه يضيف Value حقيقي ويفيده، وبين المعلومات الغير مرتبة والـSpam. ما تحاولش تتكلم عن نفسك كثير وتستغل المحتوى في إنك توصف في مميزاتك وحركاتك وتكاتك لأنك كدا بتدمر الـBusiness بتاعك، الـContent Quality من غيرها مفيش حاجة إسمها Content Marketing. لأن تظبيط الشغل أهم من الشغل نفسه 😀

4-حدد الـTone بتاع الـContent

وإنت بتعمل الـ Strategy بتاع الـContent Marketing لازم تبقي محدد الـTone اللي هتتكلم بيها مع الـAudince كويس أوي. الـTone دي هي اللي هتتكلم بيها في كل الـChannels حتى لو بتعمل إعلان أو Blog post الخ..

كل الـpieces of content لازم تبقي بالـTone اللي إنت محددها دي، لو هتتكلم Formal يبقي كل الـContent لازم يبقي formal لو هتتكلم Friendly يبقي الـContent لازم يبقي Friendly وده بتحدده بناءاً على الـTarget Audince بتوعك، يعني مينفعش تبقي بتـTarget العرب، وتكتب English والعكس صحيح.

Be Concise-5

أنا أقصد بالنقطة دي إنك متبقاش ممل، حاول تخلي الـContent بتاعك Actionable ومنظم جداً علشان الـAudience بتوعك يوصلوا لأكثر إستفادة ممكنة، الـAudience بتوعك مش هيعبروك لو شايفين إنك بتضيع لهم وقتهم على الفاضي بدون Value حقيقة تستاهل ده، الوقت هو أغلى حاجة في الدنيا، كل حاجة بتروح وتيجي إلا الوقت،  وإنت بتكتب Content خليك مباشر قوله إعمل كذا ومتعملش كذا، وفيه حاجات كثيرة ممكن تساعدك تحقق النقطة دي زي مثلاً إنك تستخدم الـLists والـBullet Points. وخليك فاكر كمان إن الـParagraphs القصيرة بتخلي المحتوى ممتع أكثر، متحاولش تكتب Pargraph كبير قوي طالما مش محتاج لكدا.

6-Be Consistent

لو إنت ناوي تعمل Content Marketing شهر وبعدين توقف، فأنا أنصحك من دلوقتي تريح نفسك ومتعملش Content Marketing خالص، لأنه وببساطة بمجرد ما الـAudience بتوعك يبقوا مرتبطين بيك هتلاقيهم دائماً مستنيين الجديد بتاعك.

ومش منطقى أصلاً إنك تلاقي شخص بيفيدك وبيقدملك Value بإستمرار لمدة شهر مثلاً وتلاقيه مرة واحدة إختفى؟ هيكون إيه شعورك طيب ؟!

وإنت بتعمل الـContent Marketing Strategy إتاكد إنك حددت الـ  frequency of your content والفترة الزمنية بين كل Pieces of content والثانية. أول ما تبدأ تـEnage مع الـAudince بتوعك، هتلاقيهم خلاص مستنين تعلمهم حاجة جديدة أو تضيفلهم معلومات جديد و value جديدة ولو ما أقدرتش تعملهم ده هتبدأ الـEngagement ده يتفك بسرعة جداً وكأنك معملتش حاجة وهتفقد الـAuthority بتاعتك.

7-اختار الـChannel الصح

طبيعي جداً إنك تبقي عامل Content من الآخر وإبن ناس قوي، وتلاقيه فشل ومحققش اللي إنت عايزه منه، وده لأنك ما إختارتش الـChannel الصح اللي تحط الـContent عليها، لأن كل Channel ليها نوع معين من الContent ينفع تحطه عليه، وإلا لو كانوا كلهم زي بعض مكناش إستخدمنا اكثر من Channel يعني مثلاً مينفعش تبقى عامل Heavy Content وتروح تحطه على Facebook ومش من الأفضل تبقى عامل Post مش معدي الـ300 كلمة وتحطه على الBlog. لازم تختار الـChannel الصح بناءاً على الـType بتاع الـContent والـTopic نفسه كمان.

8-إستخدم أكثر من Type للـContent

فيه types كتيرة ممكن تساعدك في تقديم Content بشكل أفضل، مش لازم كل الـContent بتاعك يبقي Article ومش منطقى إن كله يبقى Infographics، التنويع مطلوب برضة، لما تختار الـTopic بتاع الـContent شوف أنسب Type تقدر تقدم بيه الـContent ده علشان تحقق أفضل Results ممكنة.  الـInfographic هتخليك توصل رسالة أطول في وقت أسرع وبشكل أبسط، والـVideos هتخليك تتواصل بوضوح وبسهولة مع الـAudience وتقدر توصل الكلام اللي متقدرش توصله بالـText. والملخص بتاع الكلام ده “Always use the right tool for the job to communicate clearly” .

9-ركز على الـAnalysis  

مفيش Marketing بدون Measurement لأن ببساطة متناهية ” if you can’t measure it you can’t manage it”  لو إنت مش بتـAnalyse وتـMeasure كل كبيرة وصغيرة، هتبقي عامل زي اللي ماشي ومش عارف هو رايح فين، الData هي اللي هتقولك إنت فين وإيه اللي صح وإيه اللي خطأ، والـAnalysis بشكل عام هو أهم جزء في الـInbound Marketing ويمكن هو الأصعب كمان.

كمان الـAnalysis هيساعدك تعرف أكثر عن الـAudince بتوعك وتجمع Data أكثر عنهم وعن الـBehavior بتاعهم، وده طبعاً عن طريق إستخدم الTools المختلفة زي Google Analytics وغيرها.

10-من غير Test إنت ولا حاجة

يمكن الـpoint دي مرتبطة بالـAnalysis شوية برضة، لازم تعمل Test وTest وTest لحد ما الـTest نفسه يزهق منك! ما إنت لو معملتش Test لكل Content بتعمله مش هتبقي عارف إيه الصح من الغلط، متبطلش تختبر كل حاجة، ليه مثلاً ما تغيرش الـHeadline وتعمله A/B Testing ؟ جرب تعمل Test لكل حاجة ممكنة وشوف النتائج علشان تقدر بعد كدا تعتمد على النتائج وتطلع حاجة WOW ومحصلتش.

خليك عارف دايماً إن الـContent Marketing كل لما تديله بيديك مقابل، يمكن المقابل ده غالباً بيكون على المدى بعيد، لكنه بيكون مبهر لو قدرت تشتغل Content Marketing صح .. الArticle ده مكنش أكثر منه مجرد OverView للـContent Marketing وإزاي هو مهم أوي وكمان شوية Tips هيساعدوك تبقى Super Content Marketer.

عملنا كِتاب Content Marketing 101 علشان يبقي الـHandbook الي يساعدك و يمشي مِعاك خطوه بخطوه في تنفيذ Professional Content يِوصل للـAudience بتوعك و يحققَلك الـBusiness Objectives سواء بالنسبه  للـMarketing أو الـSales.

إيه حكاية الكِتاب؟

By: Ahmed Ragab

Reviews

  1. Faramawi

    تسلم إيدك.. 🙂
    الـ Post شارح أجزاء كتير ولامم أجوبة مُهمـة لأي حد عايز يبدأ يعمل Strategy.
    الـ Post اللي جـاي اتعمق أكتر في الموضوع بطريقة عملية.. سواء من خلال خبرتـك أو من خلال أمثلة مفيدة
    Good Luck
    صحيح: ليه عـامل العناوين بالإنجليش؟

    Replay
    • أحمد رجب

      مشتكر جداً ياأحمد، العناوين بالإنجلش لأني حسيت إنها هتوصل بشكل مباشر أكثر 🙂

      Replay
  2. Karim Esam

    موضوع جميل 🙂

    Replay
    • أحمد رجب

      شكراً يا كيمو، سعيد إنه عجبك

      Replay
      • Karim Esam

        قريته تاني انهارده والله وبجد كل مره بستفاد منه اكتر واكتر

        Replay
  3. mostafa wahba

    موضوع مميز يا احمد و ما شاء الله معالج نقط مهمه بس فقط ركز في نقطه ال
    TONE

    لان موضوع اللغات مش بالضروره تابع للتون و ممكن تكون بتتكلم باكتر من لغه فعلا التون مش اللغه التون هي نبره الصوت و اسلوبه في توصيل الرساله هل رسمي و لا مرح و لا فرندلي 🙂 زي ما بكلمك كده بالضبط

    كمان في موضوع طول البوستس العبره بيها مش بالقياس ابدا ممكن بلوج و كافه بستاته تكون فعلا قصيره و بالتالي ممكن 300 حرف ينفعو لبوست و فيه مواقع قائمه على كده
    كل الشكر و التقدير للموضوع المميز من جديد.

    Replay
    • أحمد رجب

      تسلم يا درش، سعيد إن عجبك، والقادم أفضل بإذن الله

      Replay
  4. Yallabook

    أنا فكرت في فكرة الدليل السياحي و المدونة السياحية علي يلابوك… برتب المناطق السياحية و الفنادق في جميع انحاء العالم… الموضوع مجهد شوية بس ممكن يجيب نتيجة … عايز اخلي اي حد عايز يعرف الاماكن السياحية في اي حتة يلاقيها يعني مطاعم .. فنادق, متاحف … كدة يعني
    مش عارف دة ممكن يعتبر marketing content ولا ايه

    عمرو عزت

    Replay
  5. omar ibrahem elsayd

    انا استمتعت بالمقالة 😀 …. انت ممتاز

    Replay

Write your review