Login

Lost password?

New to site ? Create an Account

Register by invitations only

Ask for invitation


Already have an account? Login

Forgot Password


Back toLogin

الـ Content Strategy كلهـا على بعضهـا كدة ما هي إلا عبارة عن Tool اللي البني آدميــن بيقدروا يتواصلوا بيهـا، طب ازاى الـstrategy ده يعمل conversion صح

علاقة الـconversion بالـcontent strategy !

الـ Content Marketing بيختلف بشكل كبير في الهـدف منـه.. عند الشركـات الكبيرة والصغيرة.. الاختلاف الأساسي في إن الكبير عايز يفضل كبير ومعظم صرفـه بيقبى للهدف ده.. وإن الصغير عايز يركز على الـ niche المحندق بتـاعه ومحتـاج يـ Convert أسرع بكتير ده غير الـ Competition اللي بتتحكم بشكل كبير في شكل الـ Marketing Strategy ككل.

اختلاف الهدف ده بيقلب الـ Content Strategy بنسبة 180 درجـة.. فمهــم قـوي قبل ما نذبهـل من الحاجات الخزعبلية اللي بنشوفهـا :) .. نعرف نفرق بين إيـه اللي يناسبنــا وايه اللي ما يناسبنــاش.. وإيه اللي ممكن نجربـه وإيه اللي ممكن نقيس عليه وإيه اللي ممكن نعدل فيـه وننفـذه وإيـه اللي ممكن بس نتفرج عليه عشـان يلهمنـا.

الـ Content Strategy كلهـا على بعضهـا كدة ما هي إلا عبارة عن Tool اللي البني آدميــن بيقدروا يتواصلوا بيهـا..الكلام يعنـي.

أبسطهـا هو الـ Tone of Voice اللي بتعبـر عن طريقة الكلام.. هتتكلم Formal ولا شعبـي.. عربي ولا إنجليزي.. جد ولا هزار.. فنـان إنت ولا رياضي؟ هكذا.. ودي صدقنـي ملهـاش أي علاقة بالـ responding على الـ Fans أو الـ Prospects خــالص.. واللي بيبقى المفروض دايماً بنفس اللغة.. حتى لو هتتكلم 3arabi فرانكو.

اللي أنا عايز أوصلهولك إن الـ Content Strategy مش لازم أبداً يبقى مكتـوب.. ممكن يبقى أي حاجة ليهـا علاقة بالـمحتوى نفسـه زي الفيديو والـ Graphics عالإنترنت.. وممكن يبقى أي حاجة نزلت بيهـا الشارع .. زي مبادرة مـا وهكذا..

إذاّ يا سيدي .. الهدف من الـ Content Strategy مش الـ Conversion.. لأن الهدف منهـا ببسـاطة هو خدمـة الـ Inbound Methodology اللي ممكن يبقى ليهـا خمسين هدف غير الـ Conversion.

الصح هو .. إن الـ Conversion هـو واحد من أهداف الـInbound Marketing Strategy باستخدام الـ Content Strategy اللي ممكن تاخد أكتر من شكــل على حسب الهدف منهـا ونوع وطريقة الـ Conversion المطلوب.. سـواء تحويل الـ Prospects لـ Leads أو الـ Leads لـ Clients أو الـ Clients لـ long-term clients أو الـ Happy Clients و Ambassadors.

اللعب مع الكبــار

الكبير بيحارب عشـان يفضل كبير.. وده بينعكس دايماً في استراتيجياته.. اللي دايماً هدفهـا إنهـا تخليه في المنـافسـة.. عنده قسم marketing حجمـه مهــول.. ممكن يفصّل سبعين Start-up تانية.. هدفهـا دايماً إنهـا تراقب الـ Competition وتراقب الـ Market Share سواء في المبيعـات أو حتى في الإعلانـات، هدفهـا إن الشركة تفضل موجودة في ذهن النـاس ومتنساهاش وسط الزحمـة، بتصرف كتير قوي.. ميزانية بلاد كاملة عشـان تحقق الأهداف دي.. وده ميمنعـش إنها كل شوية بتطلع بخطة أو فكرة مبتكرة تكسر الدنيا.

الـ Content Strategy في الشركات دي معظم هدفهـا هو الـ Branding والـ Messaging.. وإنهـا تفضل توصل للنـاس -اللي نجحت بالفعل إنها توصلها خلال السنين اللي فاتت دي كلهـا- بصـورة مستمرة.. في كل حتـه.. منين ما تروح.. تلاقيها في وشـك.

بالرغـم من إعتراضي على الكلام ده، من منطلق إن حجم الفلوس دي كلهـا كفيلـة إنهـا تنقذ شعـوب كاملة من الفقر والموت والمرض.. إلا إن ده مش موضوعنـا.

شركة زي Coca-Cola مثلاً من أنسب الأمثلة لأنهـا من الشركات المؤمنـة جداً إن الـ Content هو أهم حاجة في التسويق.. ومش أي Content.. همـا بالذات شغالين على الـ Happy Content.. وبمـا إنها منتج بيتبـاع في الشارع.. فلازم لازم أي Content Strategy تنزل بيهـا الشارع بهدف إنهـا تنتشــر Viral لوحدهـا بعد كدة.. زي حملة الـ QR Code بتاعت Share A Coke في استراليا اللي حاولت تربط فيهـا Cocacola نفسهـا بجو الاحتفال والأغـاني.. غير الـ Campaign بتاعت رمضان اللي فات بتاعت الأســامي شوية personalization.. غير الـ Friendship Experiment اللي جربوهـا في الصين اللي هي افتحلك إزازتك وتفتحلي إزازتي والجو اللي مبياكلش معـانا ده..

أحياناً الـ Conversion بيبقى عايش في الـ Message

الـ Conversion زي ماتفقنـا هو هدف الـ Inbound strategy اللي بينفذهـا الـ Content الكويس.. وزي ماقولنـا برضك.. الـ هدف بيختلف تماماً حسب حجم الشركة.. الكلام اللي بتنفذه كوكا أو غيرهـا من عمالقـة السـوق هو للحفاظ على الـ Message بتاعتهـا في السـوق.. وتحويــل أكبر قدر ممكن من البيبسيين لكوكاكوليين وإن الكوكاكوليين يفضلوا كوكاكوليين.

كوكا بتقولك خليك سعيد وبتستهدف النـاس اللي عايزة تبقى مبسـوطة في المُطلــق.. وده من وجهـة نظري Target قليل مش كبير.. لأنهـا ببساطة كدة بتستهدف النـاس المتفائلة أو اللي -استغفر الله- عندها استعداد 😀

أمـا النـاس اللي شايفه إنهـا عشان تبقى مبسـوطة لازم تعمل حاجة في حياتهـا وتبقى قدهـا فهـي من نصيب Pepsi وده من وجهـة نظري Target أكبر. تفتكر عشـان كدة Pepsi نسبة الكافيين فيهـا أكتر؟!

وأحياناً تانية الـ Conversion بييقــي في الـ Thought Leadership وإن الشركـة الفلانيــة تبقى الخبير في مجالهـا.. وده الأمثلة بتاعته كتير جداً.. والهدف من الـ Strategy دايماً يا بيبقـى تعزيز الـثقة والـ Loyalty عند الـ Clients عشـان يفضلوا Clients.. أو جذب Clients جداد وفي الغالب بيبقـى الهدفين ماشيين مع بعض.

شركـة زي Colgate مثلاً.. بتحــاول تبنـى صورة معينة لنفسهـا بقالهـا فترة.. سواء Online أو Offline .. وهي إنهـا الـ Leader في مجال العناية بالأسنــان.. عن طريق أكتر من حــاجة.. أهمهـم إنهـا قدرت تبقى مرجـع مهـم لكل ما يخص الأسنـان وطرق العناية بيها وعلاجهـا وقدرت تبنــي Resource Center هـايل.. Articles تلاقي.. فيديو تلاقي.. Guides تلاقي.. Directories تلاقي :)

أمــا الـ Conversion بكل ما تحملـه الكلمة من معنـي فهـو عايش بكل صـوره في شركـات الـ Niche.. والـ Start-ups .. أو بمعنـى أدق الشركـات اللي بتستهدف شريحـة معينـة من النــاس وشغـالة عليهـا..

لو إنت مش قديم زي Cocacola ومش في إبداع وإمكانيات Apple ومعاكش حجم الاستثمارات بتاعت Colgate.. فهتبـدي من الجزء ده تلاقي نفسـك شوية ..

الـ Conversion أحيانـا يعيش في الـ Community زي مـا شركةUber بتاعت الليموزيــن عاملة.. أو بمعنـى أصـح بتحاول تعمل.. الـ Content بتاعهـم لحد دلوقتـي مخرجش من إطــار الـ Press Release لكن فيه طعم Informative زي إنـه يقولك أكتر الأماكن اللي النـاس بتروحها عن طريق Uber وإيه هي المعلومـات اللي لازم تبقى عارفهـا لمـا تروح المكـان الفلانـي.. شركة Uber زي EasyTaxi بالظبط.. إنمـا عندها الليموزينز بتوعهـا أعتقد.. فبمـا إنهـم مركزين على Community معين من النـاس (مش صغير) اللي بتحب تسافر أو تعمل مشاويرهـا بطريقة مريحـة أكتر من الـ Taxi.. فمش صعب خـالص إنهم يعملوا طفرة في الـ Content قريب..

للي ميعرفـش: Uber دخلت مصر من قريب وهتبتدي تنافس easytaxi بشدة.. ده غير الوافد الجديد Careem :)

وأحياناً الـ Conversion في لقطـة صراحة! شركـة اسمهـا DollarShaveClub عملت فيديو واحد كلفهـم 4500$.. عشـان يسوقوا لمكنة حلاقة ملهـاش أي ماركة معروفـة ..إنمـا أقل في سعرهـا من تكلفة أي مكنـة حلاقة مشهورة.. وكـانوا بينافسـوا في القصـة دي نـاس من عتاولة مكن الحلاقة زي Gillette.

الفيديو لوحده جابلهـم وقتها 9 مليون ونص View عاليوتيوب (19 دلوقتـي)، 23 ألف Follower على Twitter و76 ألف Fan عالـ Facebook و12000 مكنـة اتباعوا.. وكل ده في يـومين!

أكيد الفيديو صـايع جداً!!!!

الفيديو ولا اي افتكـاسـة.. فيديو عـادي جداً! إنمـا سأل السؤال المصيري بتاع “ليـه تدفـع أضعـاف اللي المفروض تدفعـه في مكن الحلاقة التـاني.. عشـان بس إسم الـ brand وشويه حاجات تانية إنت فعلاً مش محتاجهـا تكون موجودة في مكنـة حلاقة!!” .. يعنـي من الآخر بيتكلم عن الـ Value for money والـ False needs creation!

ليه الفيديو من وجهـة نظري حلو جداً؟؟! همم.. ممكن أقول كلام كتير.. بس تقدر تشـوف الـ comments اللي عالفيديو وإنت تفهـم :)..

الـ Blog شغـال الله ينور.. والـ Tone of Voice بتاعته في كل الـ Channels مسخرة وتريقـة على حجم الهبل اللي الـ brands عاملاها عشـان تدي لمكنـه حلاقة عادية جداً.. أكتر من حجمهـا!

وأحياناً للأسـف الـ Conversion بيبقى في الـ Conversion

سهل تعمل Community وسهـل تعمل Advertising وسهـل تعمل Content نضيف لو ركزت وفهمــت عميلك المستهدف Buyer Persona وسهــل توصل لنـاس كتير.. ومرة في مرة هتعـرف تبدع وتعمل أفكار تكسـر الدنيا.. إنمـا بالنسبـة بقى للـ Conversion..

فهـي سهلـة برضـه! :)

إنمـا ممكن تتـوه وسـط الزحمـة .. دايمـاً اسأل نفسـك.. اللي عملتـه ده أثر إزاي في الـ Conversion Rate؟ والـ Conversion ده Qualified إنــه يتحـول لبيع وأربـاح ولا.. ولا..

الـ Conversion والـ Growth Hacking

إنـك تشوف حاجة بتنجح مع حد، فتحاول تعملهـا.. فـده يعتبر تقليد.. وغالباً النتايــج مش هتبقى في صفك،، إنمـا إنـك تأيفهــا وتجرب.. فتبتدي تشوف نتايــج.. وتفضل تعدل فيهـا لحد ما تطلع قُمـاش يناسبـك.. فهو ده الـ Growth Hacking.

الـ Marketing techniques معظمهـا قايمـه عالمبدأ ده.. ومن زمـان.. كون بقـى إن بقى ليهـا إسـم رسمـي قريب -متعربــش لسة- فده ميمنعـش إنـك بتعملهـا بالفعــل في كذا جزء في حياتك جوة الـ Marketing وبراه.

لما نرجـع بالكلام ده على الـ Content Marketing والـ Conversion بقى.. نلاقـي Function جديدة اتولدت إسمهـا Content Hacker.. وهو ببسـاطة الشخص اللي بيطبـق المبدأ ده في خطة الـمحتوى بتاعتـه أو الـ Inbound ككــل.. عشـان يطلع بأحسن نتايج للمكـان اللي هو شغال فيــه… مُهـم قوي إنـك تكــون الشخـص ده، وتفكر بالعقلية دي.. وإنت بتقرا الـ Post ده.. أو أي Success Stories تانية هدفهـا إنهـا يـInspireـك لمدة نص سـاعة وشكراً.

قوللي بقــى على مدار شغلك.. إيـه اللي جربتـه وفشلت فيه؟ وإيه اللي نجحت فيـه؟

Reviews

  1. Yallabook

    بص يا فرماوي … تقريبا انا جربت كل حاجة وأخرهم Growth hacking وعلي فكرة أول مرة اعرف الأسم من المقال بتاعك ….. الماركتنج بتاع ال Travel industry معقد و مكلف قوي … يعني فلوس كتير جدي …. فأنا قررت اركز علي المحتوي و أدخل طيران بردة علي الموقع …. المهم زي ما حضرتك تفضلت في كمية فلوس بتندفع غريبة علي الماركتنج…. يعني مش حينفع تنافس لو معندكش ميزانية محترمة … غير كدة يبقي بتضيع وقت و مجهود زي منا عملت اخر 3 سنين..

    أخوك المحبط
    عمرو عزت

    Replay
    • Faramawi

      شوف يا صديقي أنا مش هقدر أرغـي كتير في القصـة دي لأنها معروفـة ..الفلوس مُهمـة. الجنيه غلب الكارنيه.. المنافسـة قاتلة.. وقديمة.. وعمرهـا ما كانت شريفة… بس لو مفكرنـاش غير كدة.. هنقعد في البيت.. فـ كل اللي عايز أقولهولك حاجة واحدة.. كلمة السر في الـ modern marketing..
      وإنت داخل السوق .. من عالباب كدة.. عندك اختيارين.. يا تنافس الحيتان اللي موجودة.. يا تختار الـ niche المحندق بتاعك على حسب الـ Product اللي بتقدمـه.. وتبتدي من عنده.. وتكبر بيه.. وتكبـره ..وتعمل منـه community يفيدك وتستفيد منـه.
      ده الفرق الجوهـري بين الـ traditional marketing اللي إنت مش قد مصاريفـه – اللي هي أصلاً مش منطقية – .. والـ modern marketing (اللي طالع منـه الـ Inbound ) اللي هو أنسب حاجة لأي Start up.

      Replay
  2. eslam

    انا لسه بتعلم و بقرا معظم الكلام زي الفل و واصل و متركب علي بعضه و بيوصل للهدف في الاخر
    بس انا مش فاهم يعني ايه
    Conversion
    اصلا من الاخر كده
    😀

    Replay

Write your review