Brainstorming

5 Best Practices   عشان تعمل Brainstorming صح

اسلوب الـ  Brainstorming تم إقتراحه لأول مرة عام 1953 يعني من 60 سنه في كتاب “Applied Imagination” للكاتب Madison Avenue  ومن ساعتها تم تطويره من اكتر من حد عشان نوصل لاقصى استفادة منه .

مفيش حد فينا مامرش بتجربة استخدام الـ Brainstorming كأسلوب لإقتراح creative solutions لحل المشكلات … سواء في الشغل أو في Training  أو حتى مع الاصدقاء …ومع ذلك ممكن كتير مننا يكونوا مش بيطبقوا الـ Technique بأسلوب صحيح. في بعض الامور لازم ناخد بالنا منها واحنا بنعمل Brainstorming عشان فعلا نوصل لنتيجة

1-   لازم يكون في  Leader للـ Brainstorming عليه مجموعة مسئوليات منها انه يدير الحوار وكمان هو المسئول انه يعّرف المشكله اللي عاوزين نحلها ويتأكد انها واضحة للجميع ويقول كل الـ criteria  اللي المفروض ناخد بالنا منها واحنا بنفكر في الحلول وكمان يبقى واخد باله جدا ان الحوار يفضل مركز على المشكلة.

2-   لازم يبقى في حد مسئول عن كتابة كل الأقتراحات سواء في ورقة او يفضل استخدام flip-chart او white board عشان كل الافكار تبقى قدام عين كل الناس.

3-   الـمشتركين في الـ Brainstorming ليهم وظيفتين ملهومش تالت يا اما بيقترح فكرة او بيبني على فكرة اتقالت من حد تاني

4-   ممنوع منعا باتاً انتقاد الافكار او تقيمها تحت اي ظرف لان ده بتعارض مع فكرة الـ Brainstorming اللي اساساً مبنية على كثرة الافكار حتى لو كانت مجنونة او غير عملية لكن المهم نفضل نطور في الافكار لحد ما نوصل لفكرة عملية ممكن نطبقها …. لكن ممنوع رفض اي فكرة لاي سبب.

5-   يفضل ان الـمشاركين يبقوا ليهم تخصصات واهتمامات مختلفة لان ده بيعمل ثراء للأفكار والحلول.

لو اتبعت الشروط اللي فوق ديه اكيد هتوفر وقت كتير وكمان هتسمتع وانت بتعمل الـ brainstorming  مع الـTeam  بتاعك واكيد هتلاقي نفسك استفادت ووصلت لافكار جديدة وCreative

ومتنسوش ان الـ environment اللي بتعمل فيها الـ brainstorming لازم تكون informal وكل المشاركين يبقوا relaxed  ويا ريت تزود الـ brainstorming  في الأول ببعض الـ Keywords  اللي ممكن تساعد الناس انها تبدأ تفكر وتبدع … وخد بالك لما الناس بتبقى مشاركة في اقتراح creative solutions  لحل المشكلات بيبقو ملتزمين  اكتر في تطبيق الحلول ديه …. واخيراً  حاول وانت بتعمل كده تـستمتع مع الـ Team  بتاعك.

قولولنا بقى بمعدل قد ايه بتستخدموا الـ Brainstorming  في حل المشكلات اللي بتواجهكم في شغلكم !

ويا تري مين كان بيعمل الـ Brainstorming  بالطريقة ديه !

 

By: Mirvat Al-Qutt