طبعا كلنا عارفين الخناقة الازلية بين الـ  Marketing team والـ Sales team في معظم الشركات…

ومن امثلة الخناقة دي:

الـ Marketing دايما يقول للـ sales: احنا اللي بنخطط  و احنا الاساس و من غيرنا الشركة تقع، فـ يقوم الـ Sales يرد و يقول لأ بقى ده احنا لولانا كانت الشركة تفلس و احنا اللي بنجيب فلوس للشركة و انتوا قاعدين في مكاتبكم ولا على بالكم. 😀

طيب يا ترى هو ايه الفرق بين الـ Marketing و الـ sales، ويا ترى مين فيهم أهم و احسن؟!

 

 بصوا..  الـ Marketers عاملين زي اللي ماشين جوا نفق ضلمة و معاهم كشاف و بيكتشفوا كل يوم حاجه جديده جوا النفق ده، و معاهم مجموعة تانية اللي هما الـ Sales بيشرحوا الاكتشافات ديه للناس و الناس ديه هم الـ .Customers

يعني الموضوع بيبدأ من عند الـ  Marketing، هما اللي بيدرسوا السوق و بيشوفوا احتياجاته ايه و بيتم وضع Marketing strategy عن طريقهم، و بيوجهوا رسائل معينة للـ customers توضح فيها شخصية الـ Brand و attractive information عن الـProduct  أو الـ service الخاصة بالـ Brand … يعني من الآخر، هما اللي بيعملوا pull للـ customers ناحية الـ brand بتاعتهم.

دور الـ Sales بيكون: 

 

 

و هنا بيدأ دور الـ Sales … انه يكمل على كلام الـ Marketing و يبدأ يدي Information أكتر عن الـProduct  أو الـ Service للـ customers … و هو اللي بيعمل closing للـ Deal مع الـ customers،

و من خلال ده بيجي العائد للشركة و كمان بيعرفوا الـ Feedback بتاع الـ Customers عن ال Brand (اللي هو أهم من العائد المادي) … و بيوضحوها الـ feedback  للـ Marketing team علشان يتم التعديل في الـMarketing Plan بناءا على الData دي.

طيب بعد الكلام ده كله مين اهم Marketing ولا Sales ؟

 

 

بصوا الموضوع بسيط جدا، القصة هي عبارة عن سلسلة لا متناهية … بتبدأ من عند الـ Marketing في انه يحط الـ plan … و بعد كده الـ Sales بيطبق الـ Plan دي على أرض الواقع و يجيب feedback من الواقع ده و ينقله للـ Marketing، و بعد كده يحصل تعديل على الـ Plan الاولى … و تروح تاني للـ sales ، فينفذوها و يجيبوا Feedback  من الـ customers تاني و يوصلوها للـ Marketing تاني فيعدلوا في الـ plan و هكذا …

السلسلة أو الدايرة دي بتدور في اطار الـ customer satisfaction اللي بيتحول بعد كده لـ customer delight و في الاخر لـLong term relationship  و loyalty  بين الـcustomer  والـ Brand.

الـ Marketing و الـ sales بيكملوا بعض 

 

يعني الـ Marketing و الـ sales مهمين و الاتنين بيكملوا بعض و المفاهيم المغلوطة بتاعة اصل الـMarketers  دول نصابين والـsales  بياعين كلام وكده، ده مينفعش في وضع السوق حاليا لأن الـ customers بقوا فاهمين كويس السوق و تفاصيل المنتجات و الخدمات اللي فيه … و ده طبعا بسبب كمية المعلومات المتاحة دلوقتي و مكانتش متاحة زمان … يعني من الاخر مفيش حاجة بتستخبى و ماحدش انصح من حد.

inbound Sales يعني:

 

 

الـSales  دلوقتي مفهومه اتغير عن زمان (عن الـInbound Sales  اتحدث)، يعني بدل ما كان زمان هدفه يطلع من العميل فلوس بأي شكل … دلوقتي بقى Advisor أو Consultant للعميل وبقى فيه حاليا في شركات كتير الـ Title بتاع الـ Sales فيها هو (Sales advisor)أو (Sales consultant) .

والهدف من ده هو ان الشركة تبني Long term relationship مع الـ customer لأن ده أهم من الفلوس اللي هتطلع من جيبه دلوقتي … بس الفلوس دي مش هنلاقيها بعدين بسبب اننا ماقدرناش نحافظ عليه و نرضيه دلوقتي، يعني ده نفس هدف الـ Marketing و هو الحفاظ على الـ customers.

و خلاصة الكلام ان الـ Sales دلوقتي لازم يكون فاهم Marketing كويس أوي، و الـ Marketing team  لازم يكونوا aware بالـ sales activities كويس جدا برده علشان يحصل integration بين الاتنين.

يا ريت تشاركونا برأيكم في الكلام ده، و لو حد ليه خبرة بالـ Sales و الـ Marketing يا ريت نستفيد بيها كلنا.

 لو عايز تقرأ اكتر عن الـ Modern marketing دوس على Continue Reading

 Author : Mohamed Atef