“الفصل الأول ” Mailعفريت الـ

“الفصل الأول ” Mailعفريت الـ

عفريت الـMail

“الفصل الأول “

مشهد 1: نهار داخلى

مكتب الـ Prospect

يفتح الـMail اللي باعته الـSales team في شركتك واللي فيه الـOffer الجديد

يُفكّر لثواني ثم يقول في نفسه “بصوت عميق ” : الـOffer ده مش واضح كفاية, بعدين مش ممكن نظبط الـOffer ده بشكل تاني.

فجأة يقطع افكاره صوت رنين الهاتف (رقم الـSalesman اللي باعت الـMail)

الـ Prospect “بصوت مندهش”: الو ايوه , ازيك اخبارك ايه ؟

الـSalesman : الحمد لله  تمام , انا حسيت ان الوقت ممكن يكون مناسب اني اجاوب علي اي اسئلة  بخصوص الـmail اللي بعتوا لحضرتك.

الـProspect: أااااا أااا بصراحه انت جيت في وقتك, الجزء اللي فيه وقت التسليم ده عايز افهمه منك.

الـSalesman:  الجزء ده ممكن نظبطه بالشكل المناسب ليك, لو باقي الـOffer تمام بالنسبة ليك.

الـProspect : لا تمام لو هنظبط دي يبقى مفيش مشاكل.

الـSalesman: تمام, تجب اجي ليك امتى علشان اظبط جزء التسليم ولو تمام نمضي على طول.

الـProspect : خلينا بكرة الصبح الساعة 10.

نهاية القصة الأولى…

 

مشهد  نهار داخلى “الشركة بتاعك”

 

مدير الـSales للـSales Team “بصوت فيه علامات الفرح”

المدير : إحنا ياجماعة انهارده موجودين علشان أهني الـTeam كله على شغله الفترة اللي فاتت, الـDeals اللي حصلها Closing الفترة الفاتت كانت هايلة, وطبعا ده معناه مكافأة للناس كلها.

يطلب واحد جديد في الـTeam أن حد يشرح ليه ايه اللي حصل فيشرح له المدير “بصوت جهوري” :

اهم حاجة ممكن تكون بتفرق اللي شغالين في الـSales عن بعض, قد ايه المعلومات اللي عنده عن الـCustomer بتاعه, لو عندك معلومات صح في وقت صح, هتكسب الـDeal ولو معندكش هتتعب لحد ما توصل لنتيجة ويمكن متوصلش اصلا.

“يحرك الجميع رأسهم موافقين على الكلام “

يكمل المدير كلامه للفرد الجديد :

طيب لو عرفت انه فتح الـmail اللي فيه الـOffer بتاعك دلوقتي, مش هتفرق لو كلمته في الوقت ده وهو لسه فاتح الـmail, لانه اصلاً هو ده الوقت اللي هو مديهولك إنت وشركتك, كأنك طالع من الـmail علشان توضح ليه اللي مش واضح من الـmail. مابالك بقي لو عرفت هو داس علي انهي Link و عمل forward للـmail ولا لأ

اهم حاجة في اللحظة دي انك بتكلمه في وقت هو عايزك فيه, ودي لوحدها عنده هتسوي كتير جدا, لانه من غير وعي هيحس انه اول لما فكر فيك لقاك قدامه,طبعا اللحظة دي وجودك في الغالب بيكون مرغوب فيه جدا.

و مش لازم اول مايفتح الـmail بتاعك تكلمه , دي حاجه من ضمن الحاجات اللي ممكن تتعمل
ممكن مثلاً تكون محضر الـCopy بتاعت الـmail بتاعك علي جزئين و عامل حسابك انك هتبعتله الجزء التاني اول ما يعمل Action معين , المهم ان دي tool فيها خاصية معينة و مطلوب منك تِسخّرها لخدمة الموقف اللي انت فيه بشياكه و من غير تَطَفُل

يسأل الموظف الجديد المدير “بصوت متردد”:

ايه هي بقى الـTool اللي ممكن اعمل بيها ده ؟

“يفتح المدير جهازه ليشرح بشكل عملي”

الـTool اسمها sidekick من Hub spot ده اللينك بتاعها : getsidekick.com

هتدخل عليها وتضفها في google chrome,هتبقى موجودة بعد كده بالشكل ده :

بعد كده لما تبعت اي mail تتأكد إن العلامة دي موجودة وإنت بتبعت :

بعدها لو اللي بعت ليه الـmail فتح هتلاقي هتجيلك notifications  بالشكل ده :

ولو كنت حاطط links في الـmail هتعرف هو دخل على حاجة منهم وله لا بنفس الطريقة, بحيث إنك هتبقى عارف اتعامل مع الـmail بتاعك إزاي.

الـtool دي مجانية لعدد معين من الـnotifications لو لقيت إنك هتحتاج أكتر من 200 كل شهر هتبقى محتاج تشتري Packageمناسبة لشغلك ,مع العلم إن دي طريقة علشان تعرف اشخاص بعينهم فممكن متحتاجش لأكتر من 200 في الشهر.

النهاية

 

دي كانت Tool من ضمن الـTools اللي بنستخدمها في الـInbound Sales, بقيت الـTools هنكلمكم عنها الفترة الجاية إن شاء الله .

إيه الطرق اللي بتستعملها علشان تقفل الـDeals بتاعتك ؟

Amr Nawar