معاك قرش محيرك.. Retargeting Ads الـ

معاك قرش محيرك.. Retargeting Ads الـ

 Retargeting adsالـ

 

المشهـد الأول “إحنــا آسفين يا صلاح”

في يوم من الأيــام السودة اللي في حياتي وتقريباً من سنـة كدة، قررت وأنا مش في كامل قواي العقلية إني أشوف أسعار “ماكنةحلاقة” على موقع E-Commerce بدون ذكر أسماء J .. عـادي كنت لسة متخانق مع الحلاق بتــاعي وكدة.

     المهــم… دخلت على الـ Categories واخترت الـ Health وبعدينMan Products .. عادي يعني زيي زي أي User مثقف وواعــي وعارف هو بيدور على إيه.. مسألتش حد ولا عملت حتى Search .. واتفرجت على الأنواع والأسعار.. وبعدين بكــل وقــاحة منـي .. قررت إني أمشي.

المشهد التــاني “مبتغسلش سنانك ليه”

بعدها بيومين قررت إني أقرا عن الـSmarketing وللي ميعرفش ايه ده؟ ده يا سيدي trend كان جديد وقتـها بيشرح العلاقة الأمثل بين الـ Marketing والـ Sales عشان يحققوا مع بعض أعلى ROI’s.. ولما أعجبت جداً بالـ Blog جبت واحد من الـ Sales وقعدته جنبي وخليته يقراها معايا.. عايز أقولك كميــة “مكــن الحلاقة” اللي كان على الـ Blog كان لا يُحتمــل، يعني أنا لو اتصالحت مع الحلاق ورحتلو.. هلاقي عنده تقريباً عدد أقل من اللي كان على الـ Blog ســاعتها.

المشهد التالت “خــالتي بتغسل”

كـان أخر الشهر وكان مطلوب مني Leads Intelligence Report كان جديد عليا وقتهـا…. مديري “الله يكـرمه” مسابنيش أحتـاس وراح جر كرسي وجـه قعد جمبي وقرر إنه يشرحلي Functions جديدة في الـ CRM System وازاي أقدر أعمل Export للـ Data اللي هنحتاجـها في الـ Analysis.. وقبل مايقوم تفضل مشكوراً إنه يوجهنـي لكـذا Website أقدر من خلالهم أقرأ أكتر عن الموضوع ده.. وفـ Website منهم واحنـا في أمان الله.. لاقينا الـ Page كلها اتقلبت إعلانات Booking.com وازاي لازم ألحق أخر تخفيض في Steigenberger بتاع الغردقة عشان الأوض هتخلص يا فرمــاووييي.

المشهد الرابع 18+”نحن بنـات عائلات محترمات”

واحد صاحبــي كان بيكتب كتـاب عن الـ dating وكان بيفكر يعمل  DatingWebsite قائم على الكتــاب، إنمـا بطريقة مبتكرة ونضيفة وقائمة على علم النفـس والله J.. فقررت إني أساعده وأعمل Search على الـ Competition وأسرق شوية Statements وأعدل فيهـا وأمصـرّها وكدة.. ومش هقدر أحكيلك عن كمية الإعلانات اللي اتفتحت في وشي بعد كدة في خمسين مكان على الـNet من عينة شريط الفيديو الأحمر بتاع “فيلم ثقــافي.”

المشهد الخـامس “اللي ماشفتوش”

اللي مشوفتوش بس أقدر أستنتجه إن صاحبي عرف إني محتـاج ماكنـة حلاقة، أنا عارف إن الموضوع بسيط وكل حاجة.. … إنما يعرف ليه برضك؟ طيب افرض أنا كنت بدور على حاجة تكسف مثلاً، دوا مثلاً….

ومديري أكيداستنتج إني بفكــر أسافر قريب! لأ وبفكر أروح فين؟! يعني مفيش عذر وهمي ينقذلي الأجازةاللي اتضربت.. ولا “خالتي بتغسل” ولا “عمتـي بتولد” ولا الكلام ده.. أصلاً لو كـان ركز شوية في الإعلان كان زمانه عرف المعــاد.

أما بالنسبة لأي حد عـدى من جنبي وشاف الـ Remarketing Ads بتــاعت الـ Dating “من عينة بنــات من مصر أونلاين الآن” و”نحن بنـات عائلات محترمات” والجــو ده.. فمش عارف بصراحة هو شايفني ازاي دلوقتي J… إنما ممكن تديني فرصة تانيـة؟؟ طيب ممكن تقرا Article دي؟ طب أديك نمرة صاحبي بتاع الكتــاب تسأله طيب!!؟

الســؤال بقى.. عُمــرك شوفت غبـاوة أكتر من كدة؟

ازاي اللي عمل الـ Remarketing Campaign في الـ E-Commerce Website خياله المريض صورله إني لما أشوف نفس مكنــة الحلاقة خمسين ألف مرة هشتريها؟! ده على أساس إني عندى زهايمر وبنسى كل خمس دقايق إني محتاج ماكنة حلاقة،، فمحتاج حد يفكرني؟

وليه Booking.com قرر إني بنســى أعمل Reservation؟ ما هو أنا أكيد عندي مشكلة خلتني محجزش وغالباً المشكلة دي أكبر من إني مش عارف الـ URL بتاع Steigenberger فبتطلعهولي كل شوية!! .. إنما هو قرر يفكرني كل يوم إني محجزتش أو بمعنـى أصح بيذلنــي!

وإييييييه كميـة الـ Dating Advertising دي؟ ليه كده ياأخى ليه حرام عليك!!! إنت معندكش إخوات صبيان؟ طيب سيبك مني أنا.. إفرض واحد بيمر بفترة مراهقـة؟ بلاش.. إفرض حد عنده مشكلة طبيـة؟ أجرسلـه وأفضحه ليــه؟! وايه كميـة الفلوس دي كلها!؟

حــابب أوضح إني اشتريت مكنتين حلاقة وكانت لسـه الإعلانات بتطلعلي… وحابب أوضح إني سافرت عن طريق Booking.com إنما مروحتش Steigenberger.. وحابب أقــول لـ Websites الـ dating يمكن لو كنــت جتلي من عشر سنين مثلاً!!إنما هاااااح “أحمد موسى ستايل”.. وبعدين أنــا خاطب يا عم الحاج!! أه والنعمة، واللي عملها مرة، لاممكن يكررها تاني!! أبتــاً أبتـاً.

المشهــد الأخيــر “إيــه رأي حضرتــك في السويييييييييت”

المفاجأة إن بعد التجــارب البشعة دي كلهـا وغيرها، أنا كنت ومازلت شايف إن الـ Remarketing Campaigns تعتبر من أحسن الـ Advertising Tools على وجه الأرض لخدمة الـInbound Marketing .. لو بس استخدمتها صح، إنما إحنا كـبشـر.. فعـادتنا إننا نستهلك أى حاجة لتحقيق Short Term Profits بغض النظرالـ Tool دي ممكن تخدمني إزاي بطريقة أحسن!

الـ Ecommerce Website ببساطة لو عنده أبسط مبادئ الـ Marketing و عنده حاجة اسمها Persona ومش بس جــاي يبيع أي حاجة لأي حد..فكـان طبيعي جداً إنه يتصرف كالتالي: واحد داخل يشوف مكنـة حلاقة ومشي.. ممكن يكون استغلاهـا، فـ تطلعله ماكنة أرخص..وممن يكون مبيحبش الحلاقة بره يبقى غالباً بيكون بيهتم بنظافته فـتطلعله حاجات تانية ليها علاقة، كريم مثلاً، After-Shave مثلاً، وممكن يكون بيحب يعمل الحاجة بنفسـه فـتطلعله عـدّة كهرباء أو عـدّةسباكة مثلاً، وهكـذا.. شغل دماغك شوية أبوس إيدك.. إيه! زن زن زن زن !!! طب والله مانا شاري.

زي ما تدخل محل عشان تشتري حاجة، وييجي واحد سمج جنبك يقولك أمر يا فندم، فيتولد عندك شعور تلقائي لاإرادي إنك مش طايقه وإن الراجل ده جاي يلبّســك في حاجة، باشا أنا لو عايز أسأل على حاجة هتكون أول واحد يعرف متقلقش.

 

Booking.com ولو إني بحبه جداً وشايفه من أنجح الـ Examples،، إنما الإلحـــاح الرهيب بتاع الـ Remarketing.. يضر بسمعه أي حد.. “لا أستثنــي أحد” وكان بكل بساطة ممكن يتصرف كالتالي: يدرس الكذا سبب اللي ممكن يخلي أي بني آدم ميحجزتش، يمكن السعر عالي، إديـلو Offer .. يمكن مش عارف يأخد أجازة بسبب إنه مش عارف ينظم وقته، إديـله حلول في Blog Post لطيفة مثلاً .. يمكن الـ Hotel بعيد شوية، وإنت عندك Transportation Tips، دلّنــا عليها .. طيب إغرينــي بالحاجات اللي عملت عليها Search عندك، زي الـ Best Food مثلاً.. طلعلي أحسن hotel قريب بيعمل أكل! هاتلي آراء ناس شبهي كدة عملوا كام Review مثلاً على حاجة من اهتماماتي..

إنمــا كميــة الإعلانات بتـاعت نفس الـ Hotel اللي شفتها بعد ما سيبت Booking.com فكرتني بالراجل الثقيــل بتـاع فيلم كتكوت “إيــه رأي حضرتك في السويــت؟؟”وفضل لازقله لحد ما أقفش الـ Tips.

الـ Dating Websites مالهاش حل الصراحة (لإن سمعتهــا هنا مش قد كدة) غير الـ Content النضيف ، والـ Content النضيف قوي كمــان، وكان ممكن حاجة تانية خالص تتعمل :Dating tips بقــى، Psychological Tests، وكتب Psychology خفيفة كدة، وإزاي تبقى جامد جداً في أول date وإزاي تعرف تختــار صح وكدة…

أصل وارد اللي دخل Website الـ Dating كــان فعلاً بيدور على عروسة، مش حــاجة تانية.. ماهو على رأي المثل ولا بلاش !


الخلاصه


الـ Retargeting عبارة عن Tool يعني شكوش (If you know What I Mean)
مش مهم تعرف تستخدمه ازاي على اد ما مهم تستخدمه ليه , و خلي بالك كل الكلام اللي فوق (اللي هم كانوا ممكن يعملوه بدل الزن) كان برضه ممكن مينجحش لو مكنش عندك  Frequency Capping يعني بتقدر تتحكم في عدد مرات الظهور لنفس الشخص
لأنك لو معندكش الـOption ده حتي لو شغلت دماغك و عملتلي حاجه فعلاً تأثر فيا , عدم تحكمك في الـFreaquency هيزهقنى منك غير انها اصلاً هتكون فلوس مرميه علي الارض لأن الإعلان بتاعك لو مأثرش فيه من أول مرة او تاني مره يبقي ابقي قابلني انه يأثر و بالتالي الفلوس اللي رايحه علي الأرض دي هترفعلك الـCost Per Conversion و هتوصل في الأخر لمرض اسمه ” هطل الـAds ” أحمد سيف كان بيتكلم عليه فى كتاب How To Be An Inbound Marketer

الـMarketing Tools لازم تكون بتخدم Methodology و إلا الموضوع هيكون عبارة عن شوية فهلوه و الفهلوه في شغلنا مبتعملش انجاز

خلاصه الخلاصه

لو هتعمل Retargeting Campaign ابعد عن حتت انك تطلعله product تاني أو نفس الـproduct فى الـCampaign
ايوه أنا لسه قايل انك ممكن تشغل دماغك و تلاقي الـProduct الـمختلف اللي تطلعهوله في الـAd بس لو نتكلم علي Inbound Sales أحسن حاجة ممكن تعملها في الدنيا (تخدمك Long Term ) هي ان اللي مشي من عندك يلاقيك بتجري وراه , بس مش علشان تبعله, علشان تفيده , يعني اللى يخرج من عندك هاته بالـContent

احكلنا أنت بقى عن الـExperience بتاعتك مع الـRetargeting Ads سواء كانت بتطلعلك او كنت بتعملها في شغلك ؟!

BY :- Ahmed Al Faramawi

Student activity ـ7ـ مطبات اوعى تلبس فيهم لو شغال فى

Student activity ـ7ـ مطبات اوعى تلبس فيهم لو شغال فى

مطبات الـ Student activities

تحذير مبدئى: الـ list  ديه معمولة مخصوص للناس اللى شغالة فى الـ NGOs أو ال student activities بشكل خاص فلو أنت من الناس الجامدة اوى فى الـ industry  بتاعتنا  من فضلك وفر وقتك واقفل ال article  وافتح أى حاجة تانية على نفس الـBlog بتاعنا ممكن تفيدك أكتر 😀

 

ندخل بقى فى موضوعنا …

بناءً على ما يطلبه المستمعون 😀  ولأن فى ناس كتير طلبت ان احنا نتكلم فى  ازاى تقدر تـ manage  أى page  لـ Non Governmental organisations  فقررنا أن هيكون فى جزء كامل هينزل على هيئة كذا article خاص بالموضوع مش بس بال Social media  بتاعته لكن  عموما هيبقى عن ال Inbound Marketing for NGOs  وهنبدأ بـ List  خفيفة كده موجهة بشكل خاص للـ Student activities بما أنهم أكتر ناس عندهم تغيير كل سنة فبيبقى عندهم مشكلة أنهم يعملوا Definite Structure يمشوا عليه.
الخلاصة أن الـ list ديه معمولة عشان لو أنت فى Student activity وعندك أى حاجة من الحاجات الـ 7 اللى هيتقالوا تحاول تعدلها قبل ما ندخل على التقيل..

 

1-الـ  Vision & Mission دول تعملهم فى ال Free time  بتاعك

 

أنا مش عارف أصلا مين الشخص الفاضى والمستفز فى نفس ذات الوقت اللى بيضيع وقت من عمره وقال ايه يعمل Brainstorming  مخصوص عشانهم هو أصلا ايه لازمتهم ! ولا حاجة أنت بس “بتبستفهم” فى الورق بتاعك عشان لما تقدمهم فى الكلية أو الجامعة يتقال عليك “مخلص ورقك” , أجبلك من الأخر ؟ اوعى تكتب حاجة فى أول شغلك كده وتتفق مع الفريق بتاعك عليها بحيث توصللها فى الأخر سبها تمشى بالبركة!

 

2- العدد عزوة!

 

لم ناس كتير ودخل عندك ناس كتير مش مهم  شخصيتهم ايه ولا الـ Qualifications  بتاعتهم ايه ولا متفقين معاك فى الـ goals  بتاعة فريقك ولا لأ .. المهم أنك تمشى و أنت رافع كتافك و بتهز فيها بأنك أكبر فريق فى الكلية أو فى الجماعة .

 

3- صاحبى وحبيبى وكفاءة:

لا يمكن طبعا تأّمن لحد غريب و تسيب صاحبك و حبيبك بره الفريق مهو مش معقولة يعنى هتدخل حد غريب ما بينكم , الشلة اللى قاعدة معاك على القهوة – أو فى الكافيه لو انتى بنت – هما أضمن ناس يشتغلوا معاك واقفلها عليهم لأن أى حد من بره أكيد هيبقى فكره غريب عن فكركم و ممكن-لقدر الله- يطلع أفكار جديدة تنجح فيسيطر هو أو يكسر “طابع الصحوبية اللذيذ” اللى موجود فى الشغل وممكن الشغل يقلب Formal و يبقى فى قوانين وبتاع ووجع دماغ .. ع ايه !

 

4- التقليد طريقك للنجاح !

 

بيدوا كورسات .. ادى كورسات , بيعملوا ندوات .. اعمل ندوات , بيعملوا شنط رمضان .. فأنت لازم لازم تعمل شنط رمضان ولبس العيد كمان يعنى هتعدى الموضوع كده مثلا! 😀

اوعى تبدع  كده وتخترعلك طريق جديد محدش عمله قبلك تمشى فيه و تفكر فى حاجة مختلفة تعملها للناس ( Purple Cow 😉  ).. الإختلاف أصلا وحش !

 

5- اعمل meeting عشان تتفق على meeting  😀 :

اه وهو الـ meeting  أصلا فايدته ايه غير أن احنا نشوف بعض و نتعازم على حساب المشاريب  ونشوف هنتقابل امتى وفين تانى “ثقافة الـ Meetings “

 

6- اطلب فلوس .. فلوس كتييير !

 

متتهورش فى يوم مثلاً وتعمل Fundraising session  لفريقك تعلمهم ازاى تجيبوا فلوس لل activities  , اشحت .. – لأ أسف سميها “اجمع تبرعات”- شكلها اشيك برضه – بس المهم فى الأخر يعنى لم فلوس سواء من الأعضاء أو من بره لأنك كل ما هتلم فلوس و اشتراكات أكتر كل ما هتبقى ناجح أكتر 😉

 

7- أخر حاجة.. هد المعبد و ابنيه تاني

 

اه خصوصا لو أنت اللى ماسك student activity  اوعى تستفاد من خبرات اللى قبلك -لقدرالله- أو تطلب مساعدتهم .. هما أصلا كانوا مبوظين الدنيا وأكيد أكيد معملوش أى حاجة صح فى الفترة اللى مسكوا فيها و بعدين يقولوا عليك ايه مش عارف تُسوق :O . فـهد بقى كل حاجة وابنى على نضيف وضيع الفترة اللى أنت ماسك فيها فى أنك توصل لنفس النقطة اللى وقفوا عندها!

 

واضح جداً أكيد بعد ما خلصت أن كل ما هتبقى بعيد عن الـ 7 حاجات دول اعرف أنك ناجح , الـ 7 دول كتبتهم من حكم تجربة شخصية أفتخر بفشلها – لأنى لو مكنتش فشلت مكنتش هحاول انهارده أكتب فى حاجة تخص الموضوع ده عشان غيرى يستفيد – !

 

مطلوب منكم 2 assignments  بساط جداً :

 

*أول حاجة تقولولنا ايه رأيكم فى ال article لأن بناءً على أرائكم هنقرر نكمل فى الموضوع ده ولا لأ وهنكمل ازاى !

 

*تانى حاجة هى أنه بما أن الموضوع ده اتكتب بناءً على طلبكم انتو و بالتالى أكيد معظمكم شغال فى NGOs  أو Student activities  فانتو كمان أكيد عندكم تجارب شخصية ممكن تشاركونا بيها عشان غيركم يستفيد 😉

Shehab Gomma